Sharepoint is een nieuwe intranet omgeving die gebruikt worden door verschillende bedrijven. Wat zijn nou allemaal de mogelijkheden van Sharepoint en waarom is het zo populair onder de grote bedrijven?

Redenen en mogelijkheden
1. Social networking functies
2. Persoonlijke documentopslag in skydrive pro
3. Site mailboxen
4. Zoek technologie
5. Websites op sharepoint
6. Sharepoint-apps
7. Mobile
8. Taakbeheer
9. Gebruikersvriendelijkheid
10. Integratie met line of business systemen
a. HR en internal communications
b. R&D; production en operations
c. Sales en marketing
d. Finance en accounting
e. Legal
f. Information technology
11. Mogelijkheden met Business intelligence

Social networking functies
Er is veel aandacht besteed aan de nieuwe social networking functies. Gebruikers krijgen een aantal social componenten tot hun beschikking die het beste vergeleken kunnen worden met een combinatie van Facebook en Twitter. Er kunnen niet alleen updates of microblogs geplaatst worden, ook kunnen gebruikers proactief op de hoogte gesteld worden van wijzigingen in documenten en informatie voorzien van bepaalde keywords. Uitgebreide forum functionaliteit zorgt ervoor dat het geheel afgemaakt wordt.

social.png

Tijdens een enorme hoeveelheid demo’s toonde Microsoft de nieuwe mogelijkheden van SharePoint om informatie met externen te kunnen delen. Personen buiten de organisatie kunnen hiermee toegang krijgen tot enkele documenten of gehele sites. Een concept dat Google Docs al langer hanteert en vanaf nu dus ook standaard beschikbaar zal zijn voor SharePoint.

David Sacks en Adam Pisoni mochten het toneel betreden namens Yammer. Acht maanden geleden acquireerde Microsoft de op bedrijven gerichte Social Networking omgeving van Yammer en heeft sinds die tijd weinig losgelaten over haar lange termijn visie met deze cloud dienst. De aankondiging dat de gratis versie van Yammer blijft bestaan en dat gebruikers als onderdeel van SharePoint Online en Office 365 de betaalde versie van Yammer tot hun beschikking krijgen, geeft aan dat Microsoft stevig zal inzetten op de verdere ontwikkelingen van Yammer. Tevens werd aangekondigd dat integratie met verschillende Microsoft componenten nu al mogelijk is en in de toekomst Yammer nog verder geïntegreerd zal worden met SharePoint.

Persoonlijke documentopslag in skydrive pro
De nieuwe social componenten zullen worden aangeboden in de persoonlijke site van SharePoint gebruikers. In eerdere versies bevatte deze persoonlijke site ook een gedeelte waarin documenten konden worden opgeslagen. Dit is nu gesplitst en hernoemd naar SkyDrive Pro. Documenten opgeslagen in SkyDrive Pro kunnen met een desktop worden gesynchroniseerd zodat die documenten ook altijd lokaal beschikbaar zijn.

documenten.PNG

Site mailboxen
Informatie vanuit Outlook naar SharePoint verplaatsen en andersom is in SharePoint 2010 bewerkelijk. De nieuwe Drag & Drop functie in SharePoint 2013 verbetert dit. Documenten vanaf elke locatie kunnen middels Drag en Drop verplaatst worden naar een SharePoint site. Daarnaast is een nieuwe functie geïntroduceerd met de naam Site Mailbox. Een Site Mailbox is een mailbox gekoppeld aan een SharePoint site. Alle informatie in de site is via de mailbox beschikbaar. Rechtstreeks vanuit Outlook kan informatie naar de Site Mailbox verplaatst worden.

Zoektechnologie
De strategie met betrekking tot zoektechnologie is na de acquisitie van FAST enkele jaren geleden lang erg versnipperd geweest. Microsoft maakt daar met de 2013 versie van SharePoint een einde aan. Niet langer zal FAST als apart product worden aangeboden, maar is nu een standaard onderdeel van de zoektechnologie in SharePoint. Dit biedt een hele rijke zoekervaring.

zoektechnologie.PNG

Websites bouwen op sharepoint
Microsoft heeft ook goed begrepen dat het bouwen van websites op SharePoint veel aandacht nodig had. Het maken en onderhouden van websites is in de 2013 versie dan ook stevig gewijzigd. Websites kunnen nu door ontwerpers gemaakt worden in de tooling die zij het liefste gebruiken. Denk daarbij aan Adobe Dreamweaver en andere producten. Een door een ontwerper ontwikkelde website kan nu rechtstreeks in SharePoint worden ingelezen. Daarbij is de inhoud van de site dynamisch en op zoektechnologie gebaseerd. Een voorbeeld van een website gebouwd op SharePoint 2013 is de Wortell website.

SharePoint-apps
Het gebruik van maatwerk applicaties in SharePoint is tevens op de schop genomen. Organisaties kunnen nu apps inlezen uit een SharePoint Store. Daar kunnen apps worden aangeschaft en direct op een omgeving gebruikt worden. Het ontwikkelmodel dat gebruikt wordt voor apps is compleet veranderd. Maatwerkcomponenten maken geen wijzigingen meer op de omgeving maar wisselen informatie uit. Het gebruik van maatwerk applicaties vervuilt een omgeving daardoor minder, iets wat wel het geval is als maatwerk op een server geïnstalleerd wordt.

apps.PNG

De rest van de week bij de SharePoint Conference 2013 zullen deze, maar ook talloze andere onderwerpen verder worden uitgediept. Zelf heb ik het genoegen gehad om al enkele maanden met de zogenaamde Beta versies te mogen werken en zelfs onze hele website op SharePoint 2013 te mogen bouwen. Mijn ervaringen met SharePoint 2013 waren zeer positief. Vooral de door Microsoft onderhouden SharePoint Online 2013 is nog maar nauwelijks te onderscheiden van lokaal geïnstalleerde SharePoint versies. Wel is duidelijk dat de overgang van eerdere versies van SharePoint naar de nieuwe 2013 versie niet zomaar zal gaan. Hoewel de gebruikservaring heel vriendelijk is en netjes oogt, is het een hele overstap voor die eindgebruikers. Iets wat dus goed gepland zal moeten gebeuren.

Bronnen:
http://www.wortell.nl/blog/8-grootste-verbeteringen-in-sharepoint-2013/
http://www.motion10.nl/wat-doen-we/sharepoint-portals/sharepoint-2013
http://computerworld.nl/business-intelligence/76197-de-plus--en-pijnpunten-van-sharepoint-2013
http://www.cogn-it.be/nl/sharepoint/item/92-ontdek-alle-mogelijkheden-van-sharepoint/92-ontdek-alle-mogelijkheden-van-sharepoint
http://www.cogn-it.be/nl/video-tutorials