Taxonomie wordt gebruikt om te classificeren. Hierdoor kan data in de juiste structuur gezet worden.

Wat is Sharepoint Taxonomie?

In het algemeen, SharePoint taxonomie verwijst naar een catalogus van objecten in uw SharePoint-omgeving of het proces van categoriseren en classificeren van objecten op basis van een taxonomische regeling. Het uiteindelijke doel van de taxonomie ontwikkelingsproces is om een ​​uitgebreide schema die logisch organiseert gerelateerde objecten in een hiërarchische structuur tussen een SharePoint implementatie te verkrijgen. SharePoint taxonomie stelt categorieën en naamgeving normen om de consistentie te introduceren over een SharePoint implementatie en ondersteuning voor enterprise metadata management. Dit zorgt voor een gedetailleerd stappenplan waaruit enterprise content gebruikers en informatiewerkers kan gemakkelijk ontdekken en vinden de informatie die ze nodig hebben om zakelijke problemen op te lossen.

Belang
Effectieve taxonomie ontwikkeling is het essentieel ingrediënt dat een schaalbaar, flexibel en consistent kader voor uw SharePoint implementatie bevordert. Een duidelijk omschreven SharePoint taxonomie is cruciaal voor het succes, macht en voorspelbare groei van een implementatie. Zonder een duidelijke definitie, kunnen slechte of geen taxonomie ongeplande en ongewenste resultaten, zoals abnormaal naamconventies, vage veldnamen en ongeorganiseerd sitestructuur, het maken van enterprise search-mogelijkheden nutteloos en uw SharePoint-implementatie niet duurzaam te produceren.

Overwegingen
Het ontwerpen van de SharePoint taxonomie helpt om business rules af te leiden door het definiëren van objecten, hun eigenschappen en relaties - die als basis dienen voor de informatie-architectuur en input voor een governance-plan voor uw implementatie. Daarom is het belangrijk om de nodige zorgvuldigheid te voeren zodat de taxonomie duurzaam en accuraat problemen of tekortkomingen in de toekomst te voorkomen. Het gaat om het beoordelen en analyseren van de taxonomie schema om eventuele lacunes op te lossen, dupliceren elementen of tegenstrijdigheden. Bij de ontwikkeling van de taxonomie voor uw SharePoint-implementatie, maken gebruik van een technologie-neutrale aanpak en zich vooral richten op de zakelijke doelstellingen en problemen van uw onderneming.

SharePoint Taxonomie en Bestuur
SharePoint bestuur biedt de mechanismen, processen en procedures die exacte verwachtingen en stelt controle te waarborgen dat alle maatregelen zijn getroffen om het succes, transparantie en voorspelbaarheid van een SharePoint-implementatie te ondersteunen. Ontwikkeling en het beheer van de taxonomie in uw SharePoint-omgeving moet een essentieel onderdeel van een governance-plannen en de primaire motivatie voor een governance-team. Belangrijker nog, solide SharePoint Governance ondersteunt conformiteit met een standaard en consistente taxonomie in de hele onderneming.

SharePoint Taxonomie en Informatie Architectuur
SharePoint taxonomie legt de basis voor het ontwerp van en verlengt de informatie-architectuur van uw SharePoint-implementatie. Het definiëren van de informatie-architectuur staat centraal in het ontwerpen van een oplossing die kan schalen naar onmiddellijke en toekomstige zakelijke behoeften te voldoen. Daarom is een uitgebreide en goed geplande taxonomie helpt bij het begrijpen van de informatie-mogelijkheden van een site als input voor de definitie van een compliant informatie-architectuur.